Elskevandenbroek.reismee.nl

Een week tussen de olifanten....

Thailand, het land waar tot 1916 de olifant het nationale wapen was, het dier wat je naast foto's van de koning overal terug ziet langs de wegen envoor tempels en het dier dat op alle souvenirs wordt afgebeeld. Deze week heb ik dit immens grotebeest niet vanaf een plaatje mogen bewonderen maar heb ik 5 dagen in het plaatsje Wang Thong tussen, naast en op ze gezeten.

Het resort waar de olifanten leven is in 2000 opgericht door een Thaise man die 4 olifanten heeft gekocht uit de entertainmentbusiness(en ze daarmee ook heeft gered van hun ondergang want de meeste dieren in die wereld zijn niets meer dan een toeristenattractie en worden slecht behandeld) Inmiddels bestaat de groep uit12 olifanten en lijden ze een heerlijk leven in de vrije natuur waar ze ontzettend goed worden verzorgd door hele lieve Thaise mensjes. Na een zwangerschap van 2 jaar (blij dat ik geen olifant ben!!) vindt er volgende maand gezinsuitbreiding plaats en zijn ze als alles goed gaatvanaf dan met z'n 13en!

Het gaafste van deze week was het rijden op de olifanten, ze zijn zo ontzettend groot en dat besef je eigenlijk pas echt goed als je bovenop ze zit. Toch merk ik aan mezelf dat ik wel snel verveeld raak en na een tijdje had ik het dan ook wel gezien met de olifanten eten geven, wassen en ze bekijken. Het leven van een olifant is toch vrij eenvoudig, eten, staan, poepen, nog meer eten en daar blijft het ook wel bij.... Voor mij was een week tussen de olfianten dan ook genoeg, en het fascineerd me dat de verzorgers van het resort dit365 dagen per jaar doen. Ik als Europeaan waar we een leven lijden waarin er zo ontzettend veel moet en het liefst zo snel mogelijk kan het leven van hen zo slecht voor me stellen. Het enige wat zij hebben is een hutje in elkaar geknutseld van een aantal platen en elke dag, van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat verzorgen ze de olifanten. Ze leven in zo'n kleine wereld waarin ze niets anders aan hun hoofd hebben dan het wel en wee van hun beesten en verder maken ze zich nergens druk om. Gedurende de week heb ik echt respect voor deze mensen gekregen en ik vind dat ze een enorm speciaal, maar naar mijn mening ook vrij geisoleerd leven lijden. Ik vond het heel bijzonder om te zien.

We hebben de olifanten niet alleen eten gegeven, we zijn ook zelf eten voor hen gaan hakken en rapen. Maar liefst 1000 kilo aan annanasstruiken hebben we bij elkaar gesprokkelt, best zwaar werk in 35 graden met de brandende zon op je. Moet je je voorstellen dat de Thai dit werk doet in een totaal bedekt lichaam omdat ze er alles aan doen om zo wit mogelijk te blijven. Als je in de supermarkt kijkt zijn 9 van de 10 bodylotions ook whiteningcremes en ze verkopen hier zelfs factor 98 als zonnebrand!!Wij daarentegen hebben een aantal middagen flink liggen bakken aan het zwembad. (Zo zie je maar, mensen willen altijd het tegenovergestelde van wat ze hebben, heb je krullen dan wil je stijl haar, heb je bruine ogen dan wil je blauwe ogen en zo wil de Thai wit zijn en wij juist zo bruin mogelijk....)

Wij sliepen (helaas) niet in het luxe resort maar 30 minuten er vandaan in een riete hutje zonder slot op de deur en hadden we een douche en wc waar bruin slootwater uitkwam. Niet erg aantrekkelijk om daarmee je haren te gaan wassen maar gelukkig konden we douchen bij het zwembad!! Het was wel echt een ervaring om in zo'n hut te slapen waar we een enorm gezelschap van dieren hadden. Van insecten tot aan salamanders, ratten en enorme spinnen (ongeveer zo groot als m'n handpalm) Gek genoeg was ik helemaal niet bang en heb ik elke avond heel lekker geslapen onder mijn beschermende klamboe, dat gaf namelijk wel een heel veilig gevoel tegen alle beesten!! Zo primitiefleven bevalt me eigenlijk steeds beter en ik denk dat ik best erg moet gaan wennen in Nederland aan alle luxe die we hebben.

Tijdens mijn tweede week in Thailand heb ik het dus ook heel erg naar mijn zin gehad! Dit weekend blijf ik in Singburi en ga ik misschien een fietsje huren om de stad te bekijken, s'avonds naar de nachtmarkt en mezelf een beetje opladen voor het hilltribe project. Maandag reis ik in zo'n 10 uur af naar het noordelijkste puntje van Thailand om daar voor twee wekenmet een Thaise stam te gaan leven. Tijdens die 2 weken zal het leven nog primitiever worden en zal van kunnen internetten geen sprake zijn, mijn eerst volgende mogelijkheid om een blog te kunnen plaatsen zal dus pas over een tijdje zijn! Tot dan en veel liefs en sterkte met de kou in Nederland!! xxxx

Reacties

Reacties

Jazz

Echt onwijs leuk allemaal! Ik zou ook wel weer even heel simpel willen leven, wij zijn toch allemaal best verwend hier in Nederland. Succes bij de stam en kijk uit voor die enge grote spinnen!
xxx

Marieke

Hoi Elske, ontzettend leuk om je verhalen te lezen. Wij zijn vorig jaar 3 weken in Thailand geweest en konden dus alleen in vogelvlucht een aantal mooie dingen bekijken. Dit is echt een mooie, intense ervaring. Geniet ervan!
liefs, Marieke, Jos, Floor & Merel

silvia

leuk om te lezen hoe het je vergaat daaroo, heb je ook ge zwommen met de olifanten? Veel plezier en sterkte bij de hilltribe people dat zal wel een belevenis zijn! (veel puppies en hele kleine hutjes) sieraden maken en houten raspkikkers (we werden er echt kompleet gestoord van) en maar volhouden en één loopt door en nummer twee en drie komennet zo gemakkelijk weer proberen om die Shitkikkers aan je te slijten; we hebben er dan ook regelmatig van gekocht om maar vandat gezeik af te zijn.
Ga je ook nog naar de langnekken? Eigenlijk heel triest!!
nou ja zie het zelf maar; blijf genieten van je belevenissen
en liefs van Silvie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!