Elskevandenbroek.reismee.nl

Introductieweek Cambodja

Ik wist niet dat het kon, maar er is een land ter wereld dat zo je wil nóg platter is dan ons kikkerlandje; Cambodja! In dat opzicht kun je je als Nederlander hier prima thuisvoelen, toch was het voor mij echt even wennen de eerste week in dit nieuwe land. Meteen toen ik mijn eerste stappen over de grens had gezet merkte ik het enorme verschil met Thailand. Onder andere een slechtere weg (en dat terwijl deze net nieuw is aangelegd, moet je nagaan hoe slecht het daarvoor moet zijn geweest!) Maar niet alleen de infrastructuur is nog ver onderontwikkelt, eigenlijk staat alles aan het begin van een hele lange weg naar beter...


Deze drie weken verblijf ik Samraong, een plaatsje dat in het gebied ligt waar het Khmer regime het langst heeft geheerst. Heel bijzonder was dan ook mijn bezoek aan Anlong Veng, waar de huizen van Ta Mok staan (Ta Mok = één van de grootste leiders van het Khmer regime) Daarnaast hebben we ook het graf van Pol Pot (een andere grote leider) bekeken en beide vond ik heel indrukwekkend. Je merkt goed dat dit landnog steedsde gevolgen van het Khmer Regime ondervindt,de gemiddelde leeftijd in Cambodja is bijvoorbeeld heel laag doordat destijds één derde van de bevolking is vermoord. Voordat ik hier heen kwam wist ik eerlijk gezegd niet heel veel over deze periode maar ik ben tijdens deze week heel geinteresseerd geraakt. Volgende weekend ga ik een lange reis afleggen om de Killing Fields te kunnen zien en ik lees er zelfs boeken over in het Engels (Ja pap en mam, doe ik toch nog wat aan mijn Engels in m'n gapyear!!)

Het kennis maken met de Cambodjaanse manier van autorijden was ook een onvergetelijke ervaring. We waren met 8 personen en slechts één taxi,hier de normaalste zaak van de wereld en dus geen probleem. Met 3 personen voorin en 5 personen op de achterbank begon ik aan een uur durende autorit from hell. Ondanks het feit dat ik zowelin mijn armen en benen geen gevoel meer had als gevolg van pletting door andermans ledematen heb ik het overleefd enben ik weer een ervaring rijker. Het meest bizarre was nog dat de politie ons op de heenweg zonder probleem doorliet en slechts een beetje verbaasd keek, wellicht ook omdat hij nog nooit zoveel blanken bij elkaar had gezien. Toen er op de terugweg alleen 2 personen achter het stuur zaten (ongelooflijk!) werd het politielief toch ook iets te gek. Maar wat maakt het ook uit, dan krijg je een boete van3 dollar (wat nog altijd goedkoper is dan 2 taxi's inhuren) en vervolgens mag je op precies dezelfde manier verder rijden!

Ik heb de afgelopen tijd al heel wat tempels gezien maar deze week mochten we hem niet alleen bekijken, maar voor de veranderingook schoonmaken voor de monniken en hebben we gezien hoe en waar zij wonen. Als Europeaan is het lastig om hun levenswijze te begrijpen maar om ons iets meer in hen te kunnen verplaatsen hebben we een ochtend met ze meegelopen. De monniken gaan elke ochtend op pad voor hun eten, ze leggen dan een route door de stad af en stoppen bij verschillende huizen waar de bewoners hen eten of geld geven. Deze 1.5 uur durende tocht leggen ze af op blote voeten en wij dus ook! Ik kan jullie vertellen dat het geen pretje was en na deze belevenis waardeer ik mijn birkenstocks nog meer!

Na een week in een dorp te hebben geleefd waar echt helemaal niets te doen is en waar iedereen weer enorm van je opkijkt (overal waar jekomthoor je; Hellooo helloooo Miss, lopen de kinderen achter je aan en moet je zoveel zwaaien dat ik me af en toe net de koningin voel) is het fijn om even in een grote stad als Siem Reap te zijn. Vandaag hebben we Angkor Wat bezocht, het grootste tempelcomplex van de wereld en het was echt inmens. Gelukkig hadden we een tuktuk ingehuurd om ons rond te rijden want anders hadden we nooit zo veel kunnen zien. Het was heel mooi en indrukwekkend maar het is nu officieel; ik ben TEMPELZIEK!!! Morgen keren we terug naar Samraong want maandag begint het echte werk; helpen in het weeshuis. Ik kijk er heel erg naar uit om aan de slag te gaan want ze kunnen daar niet genoeg hulp gebruiken! Tot volgende week!

Reacties

Reacties

thea w

Hi Elske,

Wat een prachtige reis en wat een mooie ervaringen, leuk dat je dat deelt. Ben benieuwd hoe het is in het weeshuis. Zelf denk daar ook weleens aan om als vrijwilliger in een weeshuis te gaan werken als ik niet meer hoef te werken.

cis

Grietje is nét met de laatste tram terug naar huis. We hebben lekker geborreld en gegeten én natuurlijk veel gekletst. Ook over jou, hoe je het zal ervaren weer gewoon in een klein flatje te zitten in Holland!
Wat een verandering en tegenstelling met al je bijzondere ervaringen van de afgelopen tijd!Die neem je je hele leven mee! Geniet en komweer veilig terug, CIS

lottie

O schat wat klinkt het heerlijk en spannend! Ben zo erg benieuwd en kan niet wachten op ons wederzien haha
Geniet!!

José

Heey!!
Wat leuk om nu toch nog een beetje mee te maken hoe het in Cambodja is!! Ik ben gisteren weer in Nl geland, en het is hier KOUD haha!!

Geniet nog even! Oh ja, als je je adres nog even een keer laat weten stuur ik dat boekje van Thailand dat ik nog steeds heb naar je op!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!