Elskevandenbroek.reismee.nl

Leven bij de Akha stam, Chiang Mai&Bangkok

De Ahka hilltribe stam, mensen waar de gewone Thai op neerkijkt, de stam die zijn eigen Akha taal heeft en waarvan de meeste ook geen woord Thai kunnen spreken. Mensen waar de overheid niets voor doet, de koning heeft hen enkel een stuk grond gegeven om te leven maar elk moment kan besluiten dat ze het land uitmoeten. In mijn ogen hele lieve, en bijzondere mensen waarmee ik 2 heel leuke weken heb beleefd.

We verbleven het grootste deel van de tijd op het 'akha kamp' en ik moest wel even slikken toen ik de accomodatie zag, een hut met een flinterdun matras op bamboestokken, een wc zonder doortrek en de douche was een bak water. Gelukkig went alles heel snel en vond ik het na een paar dagen zelfs raar dat ik het in het begin toch niet zo heel leuk vond...

Om te kunnen begrijpen wat het doel van dit Hilltribe project was zal ik het zo kort mogelijk proberen uit te leggen. Steeds meer jongeren van de Akha stam trekken naar de grote steden om daar een baan te vinden voor een betere toekomst. Langzamerhand krimpt de Akha bevolking dus en als het op deze manier verder gaat zal deze stam uitsterven. Daarnaast zal er dan ook vrij weinig overblijven van hun cultuur omdat er niets op papier staat geschreven, ook niet hun taal. Om te voorkomen dat we over jaren niet eens meer weten wie de Akha mensen waren heeft een van hen samen met zijn ouders dit project opgericht. Wij als vrijwilligers hebben in de 2 weken gewerkt aan een kamp dat er voor moet zorgen dat er meer over deze stam bekend wordt en ze meer aandacht krijgen. Op den duur zal dit project ook meer banen voor de locals kunnen creeren, hoe meer vrijwilligers er namelijk deelnemen,hoe meer geld er binnen komt waardoor de oprichter meer mensen een salaris kan bieden.

Het werk wat we hebben gedaan (muren bouwen, honderden emmers zand verplaatsen en ga zo maar door) was fysiek bet zwaar, vooral in deze hitte en vaak gingen we al rond een uur of 8 naar bed toe. Het met intensieve in de eerste week was denk ik de trekking. Van s'ochtends vroeg tot 5 uur smiddagshebben we door de jungle gelopen met enorme blaren. Wat alles goed maakte was de hot spa aan het eind van de tocht, een bad met gloeiend heet water uit de grond, het stonk een beetje naar ei maar ik vond het wel heel bijzonder dat zoiets uit de natuur kan komen.

Het weekend heb ik doorgebracht in de stad Chiang Rai samen met 2 Nederladse meisjes, het was fijn om na en week zo afgelegen te zitten even in de bewoonde wereld te zijn. We hebben dan ook flink genoten van de Thaise massages, een normaal bed en de gezellige drukte van een stad.

De tweede week vond ik nog leuker dan de eerste, misschien omdat ik een beetje was gewend aan het totaal andere leven dat deze mensen heben maar ook omdat ik twee nachten bij Akha gezinnen heb geslapen en hun leven heb mogen lijden. Zo ben ik met een houten mand op mijn rug die leunde met een band op mijn hoofd het bos ingegaan om hout te hakken zodat zij weer konden koken, hebben we een varken geslacht (en natuurlijk meteen daarna gegeten!) en mochten we ons verkleden in hun traditionele Akha kleding. Bijzonder is dat ze niets in hun huis op slot doen behalve de kast met deze kleding. Ze zijn er echt trots en heel zuinig op. Ondanks dat we elkaars taal niet spreken en ze geen woord Engels kunnen hebben we het toch heel gezellig gehad door met handen en voeten en tekeningetjes te communiceren. Alle mensen die ik daar heb ontmoet waren zulke lieverds dat je ze nog mist als je weg bent!

Op de laatste dag kwamen alle mensen uit het dorp naar het kamp voor de ceremonie. De vrijwilligers moeten iets koken van hun eigen nationaliteit (heel grappig om die mensen friet te zien eten met stokjes!) en voordat we mochten eten moest iedereen, in volgorde van oud naar jong een ritueel afleggen. Dat gaat als volgt: Je krijgt een hap eten in je mond geduwd, gevolgt door een shot veeeel te sterkte whisky en vervolgens doen zo'n 7 mensen een armbandje bij je om die je moet laten zittentot het uit zichzelf afvalt (de ene helft van mijn arm kan dus niet meer bruin worden door al die bandjes!) Al dit zou je moeten beschermen als je de Akha village verlaat.

De volgende dag afscheid genomen van alle lieve mensen en afgereisd naar Jasmijn in Chiang Mai, daar hebben we heel wat leuke dingen gedaan, onder andere op z'n hollands de stad per fiets verkend. Inmiddels zitten we alweer een paar dagen in Bangkok en hebben we ontzettend veel gezien en gedaan. In het hoogste gebouw van Thailand slapen was echt een belevenis, zulke luxe had ik nog nooit meegemaakt (denk aan een golfbaan en zwembad op het dak, een sportschool, sauna's, een schoonheidssalon en ga zo maar door, lekker over de top dus!)

Naast dat we de culturele hoogstandjes van Bangkok hebben bezocht, zoals the grand palace, china town en de floating markets, wilde we ook de andere kant van Thailand bekijken, namelijk de enorm grote sexindustry die hier is. We zijn naar een van de grootste redlight districten geweest en hebben onze ogen daar uitgekeken. Het is natuurlijk vreselijk wat daar gebeurd en moet je het eigenlijk niet willen zien maar toch ben ik blij dat ik het wel heb gezien omdat dit helaas ook een groot deel van Thailand uitmaakt.

Morgen reis ik alweer naar Cambodja en ik ben heel benieuwd hoe dat gaat worden. In ieder geval heel anders dan Thailand, dat is een ding dat zeker is! (als) ik daar internetmogelijkheden heb zal ik jullie op de hoogte houden!!

xxxxxx

Reacties

Reacties

agnes bruintjes

Els,
het leest als een spannend boek. Bij het varkensverhaal steeg mijn bewondering tot grote hoogte. Ik zie je door het woud lopen, en de tegenstelling tussen het Akha-dorp en het luxe Bangkok hotel, het redlight district is als een achtbaan . Prachtig! Er komt een volwassen en ervaren vrouw terug.

Cis

Wat een fantastische ervaringen heb jij! Ongelofelijk!
En je bent 'n echte bikkel, mijn complimenten hoe jeje
iedere keer weet aan te passen. Aan luxe wennen is niet moeilijk, maar een varken slachten....
Ben heel benieuwd hoe je Cambodja ervaart, kijk uit naar je volgende avonturen! Liefs, CIS

Margriet van Zoelen

Hi Elske,
heerlijk om al jouw avonturen te lezen; wat een geweldige ervaring doe je op! Ik ben benieuwd wat je in Cambodja allemaal beleeft. Tot het volgende reisverhaal! Veel plezier en groetjes Margriet

Wouter en Irene

Hi lieve Els,

Wat heb je weer een mooi verhaal geschreven. Geweldig wat je allemaal meemaakt!!

Veel lieve groeten van ons

Nienke

Wauw Elske, waanzinnig wat je allemaal meemaakt!

Veel groetjes, Nienke

Juliette

Hai Elske, wat een verhaal, geweldig. Mara zit nu sinds 2 dagen in Delhi, vandaag was het Holifeest. Benieuwd welke verhalen we van haar krijgen. Veel plezier en succes!

Dick

Elske,
ik deel je fantastische verhaal. Een soortgelijke ervaring heb ik gehad in 1989. Mijn dochter die in 1992 is geboren heb ik uit respect voor hun cultuur en levensstijl vernoemd naar de Akha's.

Deze bergstam is eenvoudig, vriendelijk en gastvrij. Het zal zeker jammer zijn dat door de trek van de Akha-jeugd naar de grote steden deze bergstam met hun cultuur uiteindelijk verdwijnt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!