Elskevandenbroek.reismee.nl

Java, Bali en Lombok!

Indonesie, het land dat uit zoveel eilanden bestaat dat het onmogelijk is om alles te zien in
slechts 2.5 week, het landwaar ik degrootste gebouwen heb gezientot en met de meest armoedige hutjes en mensen die tussen het afval naar bruikbare dingen staan te zoeken, het land waarde mensen (vooral de oudere generatie) vaak nederlands kunnen spreken, het land waar iedereen met je op de foto wilt en waar je tot aan vervelens toe wordt belaagd met uitspraken als ''hello miss how are you?'' ''you want massage, pedicure, manicure, neckless, icecream?'' en 'you need transport?' niet te vergeten...Het land waarer zomaar een geit, kip of hondde weg op kan lopen enik bij de meest gevaarlijke chauffeurs in de auto heb gezeten Maar vooral het land waar ik een hele leuke tijd heb gehad!

12 januari vlogen Danja en ik na een dramatische nacht met 20 anderen op een kamer (de ene kon nog harder snurken dan de ander...) naar Jakarta. Daar aangekomen merkte ik meteen hoe anders Indonesie is ten opzichte van Maleisie en Singapore.Tijdens de busrit van het vliegveld naar de stad zagen we vrijwel alleen maar enorme gebouwen maar toen we zelf gingen rondlopen belandden we al snel in de sloppenwijken. Jakarta was voor mij daarom misschien wel de plek waar ik een kleine cultuurschock kreeg. Om te beginnen alleen al het verkeer! Auto's, bussen, tuktuks, honderden motortjes tot fietsers, eettentjes en kippen op de weg en dat allemaal door elkaar heen, allemaal op weg naar hun bestemming. Een grote chaos...

Daarnaast was iedereen heel erg onder de indruk van ons als toeristen. De kinderen giegelden als we voorbij kwamen, iedereen sprak ons aan en het merendeel wilde met ons op de foto of dat wij foto's van hen maakte, van hun huis en hun dieren. Die vriendelijkheid waarmee we werden overvallen was wel een hele leuke ervaring!

Diezelfde dag zijn we naar Bandung gereisd. We sliepen in een vreselijk hotel om over de douche nog maar te zwijgen... Je zou meteen een ziekte oplopen als je daar onder was gaan staan, niet heel confortabel dus maar door die ontzettend vieze badkamer belandde ik wel bij een indonesische kapper! Mensen die mij goed kennen weten dat ik bij wijze van spreken het liefst 2 x per dag mijn haar zou willen wassen dus toen ik langs een kapper kwam was de verleiding te groot om met handen en voeten uit te proberen leggen dat ik alleen mn haar wilde laten wassen. Uiteindelijk snapte het vrouwtje het en ben ik voor nog geen 2euro bijna een heel uur verwend en dat was wel heel fijn! Bandung was ook de stad waar ik voor het eerst achterop een motor heb gezeten in het choatische verkeer, een hele leuke ervaring!!

Daarna afgereisd naar Yokjakarta, na een 8 uur durende treinreis kwamen we aan in een hele gezellige stad met leuke bezienswaardigheden in de buurt (het was daar dan ook veel toeristischer) Er waren ontzettend veel hostels dus het was vrij gemakkelijk om onderdak te vinden. Na onze vreselijke kamer in Bandung waren we heel blij met ons plekje. Dat gevoel verandere snel toen we s'avonds allemaal beestjes in ons bed zagen. Dat laat je niet bepaald gerust slapen en toen ik midden in de nacht wakker werd en Danja op de computer aan het googelen was naar die beesten en even later bevestigde dat het toch echt bedbugs waren werd ik toch lichtelijk paniekerig. Op dat moment begon de moskee ook nog door de hele stad te galmen en dat maakte mijn nacht echt compleet!
Jullie snappen wel dat we de volgende dag meteen op zoek zijn gegaan naar een ander hostel en vanaf dat moment alle matrassen hebben gecheckt voordat we een kamer accepteerden!!

Verder zijn we in Yokjakarta weer herenigd met Fleur en gingen we met z'n 3en verder! Onze pogingen om cultureel te doen werden meestal verpest door het regenseizoen (dagelijks kwam het vanaf het middaguur tot s'avonds met bakken uit de hemel, en daarvoor ga je dan naar Indonesie ;) ) Desondanks is het ons toch gelukt om een van de bekendste en grootste tempels te bezoeken, de borobodur .......Foto's volgen (veel) later, ben heel snugger de usb kabel van mn camera om alles op de computer te zetten vergeten...

Onze laatste stop in Java voor ons bezoek aan Bali was Bromo, een plaatsje hoog in de bergen waar je met zonsopgang een schitterend uitzicht zou hebben op onder andere de vulkaan.

Dat wilden we natuurlijk niet missen en ondanks dat iedere andere toerist een jeep-tour had geboekt naar het vieuwpoint gingen wij als die-hards lopend! 2.45 ging de wekken en daar begonnen we dan aan onze 3-uur durende klim stijl omhoog..
Eenmaal aangekomen was er geen zonsopgang te bekennen want het was bewolkt en daarnaast ook nog mistig maar we hadden wel een hele goede ochtendgymnastiek gehad en toch nog een glimpje opgevangen van de vulkaan en de mooie omgeving!

Een (heel) lang verhaal over de belevingen op Javam ik hoop dat jullie nog niet zijn afgehaakt.... ;)

Bali was vooral de plek waar we hebben gerelaxed, naar het strand zijn geweest en hele leuke avonden hebben gehad in discotheek Skygarden. Een discotheek met meerdere veridepingen, balkons, dakterassen en nog veel fijner, gratis entree, drank en zelfs eettafels vol lekkere hapjes!

Toch hebben we niet alleen gefeest. Ik heb op Bali voor het eerst van mijn leven op een scooter/motor geregen. Op de heenweg naar de Tanah Lot tempel (tempel in het water) ging ik acherop en op de terugweg heb ik mijn angst op zij gezet en toen ben ik zelf gaan rijden met mijn prive indonesische levendetomtommetje achterop die mij vertelde welke afslagen ik moest nemen, Het was ontzettend leuk en had neit gedacht dat het zo goed zou gaan!

De laatste dagen van mijn tijd in Indonesie hebben we doorgebracht op het eiland Lombok waar we per ferry heen zijn gereisd vanaf Bali. Ons plan was om de 26ste weer terug te gaan per ferry naar Bali om daar Fleurs verjaardag te vieren en ik vloog de 28ste vanaf Bali naar Singapore..Helaas hoorden we diezelfde dag dat er geen boten meer vaarden tot en met de 29ste vanwege de enorme wind waardoor de dag ervoor bijna een ferry was gezonken, zelfs vrachtwagens waren omgevallen op die boot.. Wij natuurlijk blij dat we niet op die boot zaten maar het was toch wel erg vervelend dat we ineens op een eiland vastzaten waar de stroom om de 3 seconden uitviel en we eigenlijk geen kant opkonden... uiteindelijk hebben we een vliegticket kunnen regelen en na heel wat euro's lichter konden we Lombok verlaten en zijn we gelukkig allemaal op tijd gearriveerd op de plek waar we moesten zijn...

Ondanks dat ik Lombok iets te uitgestorven vond was het wel een heel mooi eiland en heb ik op het mooiste strand wat ik tot nu toe heb gezien gelegen! En niet te vergeten heel veel aapjes gezien!

Ik ben inmiddels al weer 4 weken weg en mijn eerste maand was in ieder geval heel erg geslaagd!! Morgen vlieg ik naar Thailand en het is best even wennen om nu echt 'alleen' door te gaan! Ik hou jullie op de hoogte...Tot het volgende blog!!

Reacties

Reacties

nadine

Heel gaaf Elsje!!! Veel plezier in thailand! Xx

Michelle de Groot

Helemaal leuk Elske kan niet wachten tot je volgende verhaal :) Geniet er van!

thea w

Hi Elske,
Reizen is wel verslavend...... en heel inspirerend. Volgens mij heeft het reisvirus je aardig te pakken. Leuk verslag.
Genieten!

Nienke

Hee Elske, klinkt super allemaal! Mooie en (deels erg herkenbare) verhalen.. Geniet ervan! Veel groetjes, Nienke, bas en een knuffel van Annelieke

cis

Na 2 maanden in India, zijn we net 2 dagen terug.FF wennen: weer zelf koken, poetsen en de was doen!
Maar het was heerlijk, elke dag de zon!Daarstraks een uur
met Grietje aan de telefoon gezeten. Ze heeft het beredruk met werk en in het week-end naar Sneek om voor
je Pake en Beppe van alles te regelen!
Geniet van Azie en kom weer heelhuids terug! Kus, CIS

Marie

Hee lieve Els, evenals van je vorige verslag heb ik GENOTEN.
Ik zie het allemaal helemaal voor me. Wat een rijkdom aan ervaringen doe je op, hartstikke leuk. Enne ...... je hebt talent voor schrijven! Hing onlangs meer dan een uur met je vader aan de telefoon, die jou graag de journalistieke kant op ziet gaan. Ik kan me daar van alles bij voorstellen. Heb het goed in Thailand "in je up". Geniet, laat je vooral ook lekker masseren, is minstens zo lekker als zo'n kappersbeurt!! Dikke zoen van ...... je taaaaaante

Astrid

Hey Ella!
Wat een gave verhalen! Leuk om je te volgen op je blog, zie het al helemaal voor mij hoe je het daar hebt haha, gaaf! Heel veel plezier in Thailand, pas goed op jezelf & ik kijk uit naar je volgende blog met al je verhalen over Thailand!
Geniet ervan!! Kuss As

Jazz

Els! wat maak je toch een gave dingen mee! Alleen een beetje jammer dat die hostelkamers zo tegenvallen maar dat hoort er ook weer een beetje bij. heel veel plezier in Thailand en ik ben benieuwd naar je volgende verhalen!
geniet ervan els!
kus

Janneke

Hoi Elske,
WOOW wat een gave dingen doe jij, ik ga nu ook alvast sparen voor zo'n reis als ik klaar ben op school. ;) Heel veel plezier nog en ik hoop je als je terug ben in Nederland snel te zien. X Janneke

silvia sijses

ik zal het kort houden'; Wat een belevenissen allemaal hé!
Heb genoten van je verhaal en ben benieuwd naar de rest
Geniet van heerlijk Thailand en ik geloof dat jij best op je eentje ook goed weet wat je doet! Liefs Silvia

Wouter en Irène

Hi lieve Els,
Fijn te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Jeetje wat heb je al veel gezien en meegemaakt. Nu in Thailand weer een hele nieuwe ervaring. De tijd vliegt voorbij en voor je het weet sta je weer op Schiphol. Dus lekker genieten van alles!! We kijken uit naar je volgende verhaal.
Dikke kus van ons uit een koud en grijs Den Haag.

Marouska

Hee ella,
Leuk weer wat te horen! Blij te horen dat je het naar je zin heb. Veel plezier in Thailand, doe voorzichtig, en genietse :).

xxx marous

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!